In artikel in De Stentor van 27 september 2017

Fietsersbond wil af van Deventer ‘hobbeldebobbelpaden’

Slechts een mager zesje geeft de belangenbehartiger voor de fietsinfrastructuur aan Deventer. ,,Er zijn nog teveel pijnpunten”, vindt de Fietsersbond.

Fietsen door Deventer is nog lang niet altijd feest. Fietsersbond afdeling Deventer constateert dat vlot, veilig en comfortabel doorrijden op de fiets op flink wat plekken nog steeds niet het geval is. Bestuurslid Bas van Roessel komt gevraagd naar een oordeel over de Deventer fietsinfrastructuur niet verder dan een ‘mager zesje’. ,,Er zijn nog teveel pijnpunten.”

Knelpunten

De Fietsersbond heeft de grootste knelpunten geïnventariseerd. Met die lijst roept de bond politieke partijen op om richting de komende gemeenteraadsverkiezingen de fietser beter op de agenda zetten. De bond wil een meerjarig fietsbeleidsplan en meer geld voor de fietser.

Zo is de breedte van flink wat fietspaden te smal, zeker nu de e-bike – breder dan een normale fiets – oprukt, constateert Van Roessel. ,,Neem het fietspad op de Singel, langs het water. Dat is zó smal dat fietsers niet eens naast elkaar kunnen rijden of inhalen. Je ziet daar steeds meer scootmobielen, daar kun je niet voorbij. Het onderhoud is slecht.”
Losse tegels

De bond ziet nog veel fietspaden met losse stoeptegels in Deventer. ‘Hobbeldebobbelpaden’, in plaats van egaal en snel asfalt. In het buitengebied pleit de bond voor meer betonpaden, bestand tegen opkomende boomwortels .

Van Roessel stipt ook het Hanzetracé aan, dat momenteel op de schop gaat. ,,Als het straks af is, ligt er een lappendeken voor de fietser. Met dan weer asfalt, dan weer natuursteen, klinkers, tegels, een ventweg. Dat fietst niet lekker door.”

De Fietsersbond wil nadrukkelijker met de gemeente meepraten over werk aan de weg. ,,Per project en dan zowel in de voorbereiding als uitvoering”, aldus Van Roessel. ,,Dat voorkomt dat achteraf de weginrichting voor fietsers vrij eenvoudig beter had gekund.”
Oprukken

De bond pleit voor een coördinerend ‘fietsambtenaar’ binnen de gemeente. Die moet met een blik vanuit de fietser meekijken bij de aanpak van verkeerssituaties. ,,Het kan en moet beter, ook nu de fiets en e-bike oprukken als alternatief voor de auto.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *