Een kort verhaal over fietsen in Engeland en de opgave voor Nederland van onze voorzitter.

Fietsen in Engeland

Fietsen in Engeland; Fietsen in Nederland: niet hetzelfde…..

Engeland6

In september hebben we in Engeland gefietst: van Harwich naar Bristol. Dankzij een route app op een smartphone en een gekochte gps route (Hart van Engeland route: zie internet) hadden we een erg mooie tocht; ook redelijk autoluw. Zelfs door Londen was een redelijk rustige route gevonden. Met kaarten was ons dat niet zo gelukt. Want de keren dat we over wat drukkere provinciale wegen reden waren namelijk zéér stressend: Razende auto’s, weinig consideratie voor fietsers. Oversteken bleek een onderneming. Ook fietsen buiten de luwe route in Londen is iets totaal anders dan fietsen in Deventer: extreem weinig fietsers, extreem veel auto’s.

Engeland3

Hier was weer zeer helder waar te nemen: iedereen heeft last van auto’s: ook automobilisten. Het autoverkeer schiet niet op, en bij gebrek aan fietspaden: fietsers ook niet. De meeste fietsers spoeden zich er voort met een snel wendbaar fietsje, rugzak, helm en vrij vaak ook een fluorescerend vestje. Veel fietsers verkennen de mogelijkheden en zoeken grenzen op om toch een redelijk tempo te kunnen maken.

We hebben inmiddels in een aantal landen en steden gefietst in Europa, en in Manhattan en in Montreal. Kort en goed: Nederland staat aan de absolute top wat betreft fiets infrastructuur. Dat begint al bij de woning, een afsluitbare berging! Van niet te overschatten waarde want ik zou mijn fietsen niet buiten durven laten staan, en zou ze dus ook niet hebben. Hier zijn fietspaden, er is parkeergelegenheid et cetera.

“Absolute top”: dat lijkt een aardige opsteker, maar wat jammer dat die berg zo laag is. Ik ben ronduit jaloers op de positie van het autoverkeer in het beleid: De onvoorstelbare vanzelfsprekendheid waarmee een minister 130 km/uur doorgevoerd heeft en de financiën daarvoor kon regelen….. . En dat voor een snelheidsverhoging van nog geen 10%.

Hoe bereiken we dezelfde vanzelfsprekendheid voor het realiseren van een fietsinfrastructuur waardoor elke fietser vlot, veilig en comfortabel zich van A naar B kan begeven? Dit is een zeer basale opdracht voor de Fietsersbond, voor de politiek en voor elke burger die op wat voor manier ook betrokken is bij het vormgeven van dit land.

Ook in Engeland is een actiegroep die zich op Sustainable Transport richt, fietsen dus: sustran. Doen veel goed die volunteers! Tot het onderhouden en aanleggen van fietspaden aan toe. En het ophangen en bijwerken van routewijzers.

Categorieën