Natuurlijk is er wel iets gebeurd maar dat valt vooral in de sfeer van O&V: Onderhoud en Vervanging.
Tot onze grote verbazing: echt heel AMBITIEUS WORDT HET NIVEAU NOG NIET.
Ambities zoals : Fietsbeleid – Visie / invoeren 30-km zones / met spoed vervangen van alle tegelfietspaden / fietsvriendelijke schoolomgeving / verbreden fietspaden volgens de nieuwste CROW-normen, moeten we met een zaklampje zoeken.
Veel open eindjes zoals: verbetering fietsroutes (welke en hoe?), fietsvriendelijker(hoe?), fietspad voldoende breed (wat is voldoende?), fietsen stimuleren (hoe?), terugdringen autoverkeer (hoe?).
Wat ambities en concrete doelen betreft springt 1 partij boven alle anderen uit: de ChristenUnie. Zij durven zich uit te spreken: 50% van alle ritten tot 7,5 km worden op de fiets gemaakt en er komt een apart fietsbudget. Tevens steken zij ook hun nek uit voor de parkerende fietser: Nieuwe plekken die ten koste mogen gaan van autoparkeerplekken. Deze opoffering was een noviteit voor ons want veel partijen durven zich daar niet aan te branden.
D66 en Groen Links doen ook wel goed hun best maar zoals gezegd: veel stond ook al in de programma’s van 2018. Bij DENK, DeventerNU, Deventer Belang en ASP stond treurig genoeg helemaal niets genoemd over fietsen. Aan energie-transitie en vergroening worden wel veel woorden besteed, maar duurzame mobiliteit bungelt daar maar een beetje bij. Inwinnen van een stemadvies via de Stemwijzer brengt u ook niet veel verder: fietsen blijkt geen issue te zijn helaas.
Categorieën