Direct naar inhoud
De Fietsersbond Deventer

Herijking hoofdwegenstructuur 2024

Gepubliceerd op:

Voor u ligt een tussenproduct van de herijking hoofdwegenstructuur. De Fietsersbond heeft hier volop in geparticipeerd. Wij zijn verheugd over de uitkomsten. 

Eindelijk concrete maatregelen en een deadline namelijk 2030. Hierin staan de uitgangspunten voor de hoofdwegenstructuur. Deze uitgangspunten zijn vertaald naar maatregelen die nu nodig zijn om de ambities te halen, en waar we als gemeente geen spijt van krijgen als we meer inzicht hebben in de totale opgave.

Concreet staat nu bijvoorbeeld dat veel hoofdwegen (o.a. Zwolseweg, Ceintuurbaan , Welle) afgewaardeerd gaan worden naar een GOW-30 -regime: 30 km per uur op deze gebiedsontsluitingswegen. Naar hoe dit precies vorm gaat krijgen zijn wij uiteraard zeer benieuwd en we zullen de vinger aan de pols houden. 

Ook heel ambitieus: Conflictvrij oversteken op het Hanzetracé t.h.v. Brinkgreverweg, Hoge Hondstraat en Karel de Grotelaan. 

Verheugend ook te lezen dat men het STOMP-principe meer wil toepassen bij (her)ontwerpen =  Stappen -Trappen – Openbaar Vervoer – Mobiliteit as service – Auto. In die volgorde!

Het zal nog een hele zoektocht worden naar de benodigde financiën dus wij zijn extra alert hoe en wanneer wat uitgevoerd worden en met welke prioritering. 

Uitgangspunten vertaald naar maatregelen en uitvoeringsstrategie tot 2030: 

Een beknopte samenvatting 

  1. Daar waar we werk met werk kunnen maken, richten we een aantal gebiedsontsluitingswegen in als 30 km/u. Dit geldt in ieder geval voor Van Vlotenlaan en Hoge Hondstraat. De andere wegen zijn afhankelijk van de MJOP planning en/of andere projecten en beschikbare middelen. 
  2. Vooruitlopend op onderhoudswerkzaamheden gaan we op zoek naar middelen om een deel van de Welle in te richten als 30 km/u gecombineerd met een afsluiting van de Emmastraat en Bokkingshang. 
  3. We zorgen dat de capaciteit van de kruisingen op de Van Oldenielstraat vergroot wordt. We nemen deze capaciteitsuitbreiding mee met het ontwikkelperspectief voor de N337-zone. We bevestigen hiermee het Hanzetracé als drager van de stad en richten deze verder in als gebiedsontsluitingsweg (50 km/u). We spannen ons in om bij het ontwerp een goede balans te vinden tussen de hoge verkeersintensiteiten en het belang van doorstroming enerzijds en de leefbaarheid in het gebied anderzijds. 
  4. We zetten de gesprekken met provincie Overijssel voort over de N766 (Raalterweg) en N348. 
  5. We zetten, afhankelijk van beschikbare middelen, extra in op verkeersmanagement maatregelen om de doorstroming op het Hanzetracé en N348 te bevorderen en doorgaand verkeer te stimuleren deze routes te nemen. 
  6. We concretiseren de wens voor ongelijkvloerse kruisingen tussen de belangrijkste fietsroutes en wegen met een maximale snelheid van 50 km/u of hoger met hoge motorvoertuig intensiteiten. We zetten stappen om dit gerealiseerd te krijgen. 
  7. Bij alle ontwerpopgaven en gebiedsontwikkelingen passen we het STOMP-principe toe. 
  8. We zetten stappen om de maatregelen waar al middelen voor zijn, zoals de hubs ROTO en de Kien, gerealiseerd te krijgen. 

En nu?

B&W heeft het concept vrijgegeven voor brede consultatie. In de periode van 1 oktober t/m 15 oktober kunnen inwoners, ondernemers, weggebruikers via een online keuzewijzer hun mening geven. Op dinsdag 8 oktober zijn er in het stadhuis van Deventer mensen aanwezig om te helpen bij het invullen en/ of een nadere toelichting te geven. Dit inloopmoment is van 16:00 tot 20:00. Deze keuzewijzer met een link staat ook op onze website !

De vragen hebben betrekking op zowel de hoofdwegenstructuur als binnenstad en periferie.

De resultaten van de brede consultatie worden verwerkt in het definitieve voorstel basisvoorkeursvariant hoofdwegenstructuur en mobiliteitsplan binnenstad en periferie. 

Deze worden in november 2024 aangeboden aan B&W, met als doel het voorstel aan de raad aan te bieden in december 2024. 

Op 9 oktober staat een technische sessie met de raad gepland over zowel HWS als B&P van 16.00 – 17.00 in de Raadzaal. U kunt hier als toehoorder aanschuiven. 

Inspreken is niet mogelijk tijdens een technische sessie. Mogelijkheid tot inspreken komt later in het jaar bij de voorbereiding van de besluitvorming van de raad.

Voor meer informatie download dit document Herijking Nota Hoofdwegenstructuur

Een lijst met artikelen

  • opening nieuwe fietspad Schipbeek

    Fietsersbond Deventer was getuige van de officiële opening van uitbreiding van het Deventer fietsnetwerk in de vorm van een nieuw…

    Gepubliceerd op:
  • Nieuwsbrief december 2024

    Doorbraak fietsbeleid: Meer ruimte voor de fiets! Het lijkt er nu eindelijk op dat het “verkeerstij” gaat keren ten gunste…

    Gepubliceerd op:
  • Dirk Reurslag

    Even voorstellen ik ben Dirk Reurslag en zal in 2025 Bas van Roessel opvolgen als secretaris van de Fietsersbond afdeling…

    Gepubliceerd op: