Direct naar inhoud
De Fietsersbond Deventer

Reactie snelfietsroute Deventer-Zutphen

Gepubliceerd op:

De Fietsersbond is al meer dan 10 jaren betrokken bij het project Snelfietsroute Deventer – Zutphen. (Epse – Gorssel – Eefde); dit tracé is al sterk gereduceerd, want de aanknoping met Zutphen en Deventer (en zijtakken) zijn helemaal losgelaten. Zie kaartje.

Het project verloopt erg moeizaam en de nieuwe regisseur, provincie Gelderland, heeft een aantal varianten uitgewerkt en waarin nog steeds veel hobbels te nemen zijn.

De Fietsersbond had een sterke voorkeur voor een route van Gorssel door het buitengebied naar Zutphen maar gemeente Lochem heeft dit afgeschoten.

Nu komt er uiteindelijk een traject parallel aan de provinciale weg N348: ook hier zijn nog de nodige hobbels te nemen.

Uiteindelijk moet ook het tracé  A-1 / Epse aangeknoopt worden. Ook hiervoor heeft de provincie ( om het nog makkelijker te maken ) 5 varianten uitgewerkt.

Uiteindelijk heeft de Fietsersbond Deventer gekozen voor variant 5 als de meest fietsvriendelijke. Maar de provincie gaat afwijken van onze voorkeursvariant. Zie bijgevoegde kritiek die wij inmiddels als inspraak opgestuurd hebben. Wat er uiteindelijke overblijft van een “snelle route” hebben wij de grootste twijfels. Kortom: het laatste woord  is nog lang niet gezegd.

Hierbij nogmaals ons standpunt: wij pleiten voor variant 5 zoals we dat 26-09-2023 (alweer een jaar geleden) ook al gedaan hebben: het is de meest fietsvriendelijke variant ons inziens.

Variant 3 is vooral een auto-oplossing: vierbaans tussen Deventer naar Epse en lange (te verwachten) wachttijden bij oversteek bedrijventerrein A-1 en oversteek naar de N399 naar Harfsen/Lochem.

In variant 3 verandert eigenlijk niets maar wordt 2-baans veranderd in 4-baans voor auto’s.

In variant 5 zijn fietsers komend vanuit Epse  (al vind ik het plaatje er niet duidelijker op worden; waar begint en eindigt het 2-richtingenfietspad vanuit Epse-Harfsen?) GEEN barrières tegen als ze kiezen voor de zo gewenste fietstunnel en  1 barrière, nl. de oversteek bij bedrijventerrein A-1 in de vorm van VRI, als ze niet een klein stukje willen omfietsen.

Omgekeerd geldt voor fietsers komend van Deventer, afslaand naar Epse/ Harfsen/ Lochem ook.

Als uiteindelijk toch gekozen wordt voor variant 3, waar al duidelijk door de stuurgroep op voorgesorteerd is, dan pleiten wij nogmaals met hoge prioriteit in het kader van de Snelfietsroute Deventer-Zutphen op een 4 m brede fietsstraat dus met name op het traject Epse- Deventer (liefst naar Deventer-Centrum voor de Pothoofdflats langs) , zodat fietsers (en dat zijn er veel) van Deventer naar Zutphen en vice versa optimaal profiteren en geen verdere last hebben van alle doorgaand en afslaand (agrarisch) autoverkeer.

Wij kunnen 30 september niet aanwezig bij de (laatste ?) inspraakavond; dat heeft ook te maken met het feit dat wij al meer dan 10 jaar proberen duidelijk te maken dat fietsverkeer een hogere prioriteit zou moeten krijgen op een snelfietsroute en dat vooral in een periode van klimaatverandering die schreeuwt om een rigoureuzer milieuvriendelijker mobiliteitsbeleid.

Het is tot nu toe nog steeds teveel: pappen en nathouden en vooral automobilisten niet voor het hoofd stoten.

Wij zullen nogmaals ons best blijven doen via projectgroep en klankbordgroep onze stem te laten horen.

Maar bij deze nood-e-mail hopen wij, rekenen erop, dat nogmaals onze stem gehoord wordt.

Een lijst met artikelen

  • Nieuwsbrief december 2024

    Doorbraak fietsbeleid: Meer ruimte voor de fiets! Het lijkt er nu eindelijk op dat het “verkeerstij” gaat keren ten gunste…

    Gepubliceerd op:
  • Dirk Reurslag

    Even voorstellen ik ben Dirk Reurslag en zal in 2025 Bas van Roessel opvolgen als secretaris van de Fietsersbond afdeling…

    Gepubliceerd op:
  • Bas van Roessel: mijn verhaal

    27 jaar vrijwilligerswerk bij Fietsersbond Deventer & Salland Waarom ik al jarenlang zo actief lobby voor meer fietsruimte ? Fietsen…

    Gepubliceerd op: