Naar aanleiding van berichten van bewoners hebben we onderstaande brief naar de gemeente gestuurd
Sinds de rotonde op de Zwolseweg/Roland Holstlaan op de schop is, wordt er massaal door auto’s, busjes en zelfs vrachtwagens misbruik gemaakt van de sluiproute Wetermansweg.
Er was meteen al een ernstige aanrijding bij de afslag Zwolseweg – Krommendijksweg (klein verbindingsweggetje met de Wetermansweg). Het was nog een geluk dat er geen fietsers bij betrokken waren (2-richtingenfietspad Deventer – Olst – Zwolle).
Fietsers voelden zich al lange tijd onveilig vanwege het te hard rijdende autoverkeer over dit smalle weggetje. Het is allang een populaire landelijke fiets- en voetgangersroute naar Diepenveen, maar ook naar Nieuw Rande bijvoorbeeld. Aanwonenden spreken letterlijk over “fietsers zijn vogelvrij” verklaard !
Wat veroorzaakt de onveiligheid?
- Deze weg is van nature erg smal; 2 tegemoetkomende auto’s kunnen nauwelijks passeren
- Er wordt hard gereden. Er mag officieel 60 km/u gereden worden maar 30 km/u zou hard genoeg zijn. Fietsers voelen zich nl. erg onveilig vanwege de hoge passeersnelheden.
- De weg is in slechte staat, kanten hier en daar afbrokkelend en bermen zijn slecht (geen grasbetonrand bijvoorbeeld)
- De bomenrij staat ook nog eens erg dicht op de weg (werken misschien wel als snelheidsremmer? dat daar nog niemand tegenaan gereden is?
- Onoverzichtelijke bochten met veel bossages die het uitzicht belemmeren.
- Nu met de omleiding is de druk helemaal erg hoog, te hoog en te onveilig voor fietsers vinden wij.
Wat willen wij ?
- Op korte termijn tijdens de omleiding: beperkt autoverkeer (bijvoorbeeld aanwonenden met een pasje) toelaten en in ieder geval geen vrachtverkeer;
Bij het ontstaan van files zal de lol er snel af zijn om deze sluiproute nog te kiezen - Op korte termijn tijdens de omleiding : 1-richtingsverkeer met 30 km / u instellen en handhaven of met stoplichten ( begin en eind ) het autoverkeer doseren . Bij het ontstaan van files zal de lol er snel af zijn.
- Na de omleiding:
beginnen met op de korte termijn:- snelheidsremmende maatregelen. Over het hele traject van Zwolseweg tot Oranjelaan bijvoorbeeld 30 km/u met bijbehorende vormgeving.
- weghalen/kort snoeien van bossages op cruciale kruispunten en bochten zodat de overzichtelijkheid verbeterd wordt
- Lange termijn: Knip (sluis) ter hoogte van de spoorwegovergang; alleen nog doorgang voor fietsers en voetgangers óf:
- Wetermansweg inrichten als fietsstraat met snelheidsremmende maatregelen
Wat willen bewoners van de Wetermansweg
Bij de diverse bewoners die wij gesproken hebben is er een groot draagvlak voor auto-ontmoedigende maatregelen, om het zo maar te zeggen.
Dat varieert van snelheidsremming naar 30 km/u tot een knip.
Overigens: De Platvoetdijk wordt ook veelvuldig als sluiproute gebruikt terwijl deze notabene verboden is voor autoverkeer!
Ook hier strenger handhaven of nog beter: het 2e deel ( van Drijvers tennisclub tot de Zwolseweg ) afsluiten en alleen nog fietsers en voetgangers toegang geven. Er wonen aan dit stuk ook geen mensen.
Het verbodsbord (bij de tennisclub) is door overwoekering van de bomen bijna niet meer te zien.
Wij hopen bij deze een constructieve bijdrage te hebben geleverd tot snel ingrijpen, maar ook voor structureel meer veiligheid en comfort voor fietsers en voetgangers in de toekomst.
Wij zijn benieuwd naar jullie reactie. Bij voorbaat dank.
Wij zijn uiteraard bereid altijd positief te blijven meedenken.
Een lijst met artikelen
-
Nieuwsbrief december 2024 Nieuwsbrief december 2024
Doorbraak fietsbeleid: Meer ruimte voor de fiets! Het lijkt er nu eindelijk op dat het “verkeerstij” gaat keren ten gunste…
Gepubliceerd op: -
Dirk Reurslag Dirk Reurslag
Even voorstellen ik ben Dirk Reurslag en zal in 2025 Bas van Roessel opvolgen als secretaris van de Fietsersbond afdeling…
Gepubliceerd op: -
Bas van Roessel: mijn verhaal Bas van Roessel: mijn verhaal
27 jaar vrijwilligerswerk bij Fietsersbond Deventer & Salland Waarom ik al jarenlang zo actief lobby voor meer fietsruimte ? Fietsen…
Gepubliceerd op: