Doorbraak fietsbeleid: Meer ruimte voor de fiets!
Het lijkt er nu eindelijk op dat het “verkeerstij” gaat keren ten gunste van Fiets en Voetganger in Deventer!
Het wegennetwerk is opnieuw gekarakteriseerd (Herijking Hoofdwegenstructuur) door de gemeente en wij hebben daarin geparticipeerd.
Dit concept-mobiliteitsplan bestaat uit een ‘plankaart’ en een ‘actielijst’. De actielijst bevat de mogelijke maatregelen tot 2030 waarmee invulling gegeven kan worden aan de kernprincipes “leefbare binnenstad” en “gastvrije binnenstad”.
In de kern komt het erop neer: de gemeente streeft naar vermindering van autoverkeer naar de binnenstad en meer ruimte voor fiets en voetganger.
Zo wordt bijvoorbeeld ingezet op het verminderen van doorgaand autoverkeer voor 2030 door geleidelijk meer GOW-30 km-wegen te realiseren zoals op Brinkgeverweg – Veenweg – Hoge Hondstraat – Ossenweerdstraat – Rijsterborgherweg – Johannes van Vlotenlaan – Zwolseweg tussen Noorderplein en Ceintuurbaan.
Ook diverse KNIP’s zijn gepland zoals in Bokkingshang en Emmastraat ter hoogte van kruispunt met N344/Rijksstraatweg én Stationsstraat. Dit zou al kunnen leiden tot verminderd autoverkeer op de Welle. De Welle zelf zal worden verbeterd ter hoogte van het pontje door een 30-km-inrichting. Helaas wordt er over IJsselboulevard nog weinig gezegd over een verdere herinrichting ten gunste van de fiets en voetganger.
In het Gebiedsprogramma CentrumSchil en Uitwerking van het project Welzijn naar Wegen van Mobycon (Onderzoeksbureau voor Mobiliteitsvraagstukken ) wordt nog eens nadrukkelijk aandacht besteed aan het leefbaarder inrichten van onze stad met meer ruimte voor groen, fietser en voetganger. Uiteraard moeten wij afwachten wat de Raad zal beslissen in januari; zo nodig gaan wij weer inspreken bij een inleidende Raadstafel.
Meer informatie vind je op Nota Hoofdwegenstructuur.pdf
Doorbraak fietsbeleid: Meer ruimte voor de fiets!
Kop Handelskade – Rotonde Zwolseweg – Hellingbanen spoorbrug – Welle
We krijgen het als fietsers flink voor de kiezen wat betreft opbrekingen en omleidingen dezer maanden. Liever hadden we gezien dat de werkzaamheden beter op elkaar afgestemd waren; daar hadden we ook op aangedrongen
Ook hadden we aangedrongen op het “voorfietsen” van omleidingsroutes om rare fratsen te voorkomen. Omleidingsroutes waren helaas gebrekkig aangegeven (vooral Handelskade; herhaaldelijk aangedrongen op betere bewijzering) of niet terug te vinden op een Bouwapp.
De onveiligheidssituatie op de Wetermansweg en Diepenveen hebben we meerdere malen aangekaart bij ambtenaar en wethouder en we zijn blij dat er uiteindelijk geen fiets-ongelukken zijn gebeurd ondanks de wild-west-toestanden.
In 2025 ligt er ieder geval een verbeterd tegelpad op de Welle, 4,5 m. brede betonnen hellingbanen naar de spoorbrug en een veiliger rotonde op de Zwolseweg.
Verkeersongevallen
Hoewel de totale ongevallencijfers landelijk “stabiliseren” zijn de ongevallen met fietsers juist aan het toenemen. Uiteraard hebben wij als Fietsersbond globaal een beeld waar ongelukken gebeuren en waar onveilige situaties zich afspelen, maar het blijft toch gissen, simpelweg omdat veel ongevallen niet meer geregistreerd worden.
Daarom doen wij bij deze een oproep : MELD ONS WAAR HET ECHT NOODZAKELIJK IS DE FIETSVEILIGHEID AAN TE PAKKEN!
Graag kort een omschrijving van Waar en Wat het pijnpunt is. Schrijf [email protected]
Even voorstellen: Dirk Reurslag
nieuw actief kernlid
Dirk Reurslag zal in 2025 Bas van Roessel opvolgen als secretaris van de Fietsersbond afdeling Deventer & Salland. Hij heeft besloten van passief naar actief lidmaatschap over te gaan.
Meer lezen over zijn achtergrond en “fietsdrive”
Olst/Wijhe in beweging
IJsselwerken
Project IJsselwerken gaat jarenlang zorgen voor overlast voor fietsers! Het is ook de grote vraag wat we daarna terugkrijgen. De dijk wordt verhoogd / verbreed, biedt bescherming bij hoog water en moet dus voldoen aan strenge eisen. Jaren geleden bleek de noodzaak om de dijk tussen Olst, vanaf de Haere, tot Zwolle, de spoorbrug, te versterken.
In de Inspraakprocedure heeft de Fietsersbond een zienswijze ingediend. In het kader van de uitvoering is verkeer op de dijk niet mogelijk. In de gekozen aanpak worden “fietswegen” zo veel mogelijk gebruikt voor aan- en afvoer van materialen, met vergaande omrij-consequenties voor het fietsverkeer.
De Fietsersbond heeft gevraagd om minimalisatie van de tijdsduur van afsluitingen van fietspaden tijdens de werkzaamheden. En daarbij een verkeersmanagementplan waarmee fietsverkeer maximaal vlot en veilig doorgang kan vinden, ook op wegen waar mogelijk sluipverkeer kan komen omdat de N337 vermeden gaat worden.
Liefst hadden wij gezien dat Fietssnelweg Deventer-Zwolle een plaats had gekregen in het hele project.
Twee-richtingen fietspad N337 in Den Nul vertraagd
De provincie Overijssel heeft al enkele jaren uitvoering van groot onderhoud voor N337 in Olst en Den Nul voorzien. In Den Nul gaat deze uitvoering ook zorgen voor meer veiligheid voor de fietsers omdat er een nieuw breed 2-richtingen fietspad komt aan de oostkant van de N337. Helaas is net bekend geworden dat de uitvoering van deze werkzaamheden weer langer gaan duren want de aanbesteding komt pas in 2025 met beoogde uitvoering in 2027.
Voor de Fietsersbond is vooral belangrijk dat er een veilige vlotte op/neergang met overgang van kern van Olst naar het pontveer Olst – Welsum komt. Hier is ook nog grote onduidelijkheid hoe de Provincie, met gemeente Olst-Wijhe, zorgen voor broodnodige veiligheids-aanpassingen voor fietsers aan de N337. Helaas is het door ons voorgestelde 30-km-regime afgeschoten.
De Langstraat in Wijhe wordt winkelerf met meer ruimte voor fietser en voetganger
Sinds 15 november is de belangrijkste winkelstraat Langstraat van 30 km/uur zone een winkelerf geworden. Iedereen, dus auto’s én fietsers, worden geacht nog stapvoets te rijden (15 km/u) De gemeente richt de Langstraat niet echt anders in, maar gaat wel tijdelijk borden en markeringen plaatsen om weggebruikers te informeren over de veranderingen. De Fietsersbond is positief dat in deze Langstraat de auto ondergeschikt wordt aan andere verkeers- en verblijfdeelnemers. Maar ziet het ook als een gemiste kans de hele Langstraat auto-vrij in te richten, m.u.v. een laad- en los-tijdslot.
Rest ons jou een voorspoedig en gezond FIETS-jaar 2025 te wensen!
Uiteraard hopen wij weer veel voor je te kunnen betekenen.
Met alle nieuwe ontwikkelingen (korte en lange termijn) kunnen wij uiteraard nog steeds actieve leden gebruiken! Aan een aantal zaken komen we helaas steeds minder toe.
Heb je er genoeg van om alleen maar aan de zijlijn commentaar te geven: wordt actief, laat ons weten wat je graag zou willen doen en waar je kwaliteiten liggen! We horen graag van je.
Deel deze pagina
Een lijst met artikelen
-
Dirk Reurslag Dirk Reurslag
Even voorstellen ik ben Dirk Reurslag en zal in 2025 Bas van Roessel opvolgen als secretaris van de Fietsersbond afdeling…
Gepubliceerd op: -
Bas van Roessel: mijn verhaal Bas van Roessel: mijn verhaal
27 jaar vrijwilligerswerk bij Fietsersbond Deventer & Salland Waarom ik al jarenlang zo actief lobby voor meer fietsruimte ? Fietsen…
Gepubliceerd op: -
Fietsveiligheid Wetermansweg Fietsveiligheid Wetermansweg
Naar aanleiding van berichten van bewoners hebben we onderstaande brief naar de gemeente gestuurd Sinds de rotonde op de Zwolseweg/Roland…
Gepubliceerd op: