Nieuwsbrief december 2023

NIEUWSBRIEF DEVENTER FIETSERSBOND – JUNI 2023
December 2023

In deze nieuwe nieuwsbrief weer alle zaken waar wij de afgelopen maanden druk mee zijn geweest. Er is veel gebeurt, maar er moet nog veel meer gebeuren, dus volgend jaar gaan we weer gewoon verder!

TERUGBLIK Ledenvergadering: Woensdag 1 NOVEMBER 19.30 bij de Fermerie

Met een goede opkomst van ca 30 personen en gastspreker Kees Bakker over Fietsvisie 2040 hadden we een zeer vruchtbare avond. Fijn om te merken dat er zoveel actieve fietsers in Deventer zijn!

Speerpunten die om urgente aandacht vragen zijn

  1. Binnenstad autoluw maken, in het bijzonder de Welle. Veel draagkracht voor een CAMPAGNE op de Welle!
  2. Fietsparkeren binnenstad
  3. Fietsvriendelijker maken Stationsomgeving
  4. Meer onderhoud en verbreden fietspaden
  5. 30 km- zones uitbreiden.
Zie meer info op onze website.
Inmiddels is een campagneteam voor de Welle samengesteld. Dit team gaat in 2024 meteen aan de slag!

Reconstructie Noorderplein : 3 maanden dicht maar het resultaat is er ook naar !

3 maanden was het afzien op het Noorderplein met omrijden of worstelen over het voetpad. Maar het loont uiteindelijk wel: het nieuwe plein is overzichtelijker, veiliger en comfortabeler. Wij hebben uitgebreid meegekeken en meegedacht met de verkeerskundige. Auto- en fietsverkeer is duidelijker gescheiden met name bij het op- en afrijden van de rotonde. En de gemeente zit in de rotonde-modus, want in 2024 komt er een soortgelijke rotonde op de Hoge Hondstraat – Ceintuurbaan. En om bijna duizelig van te worden: Meerdere nieuwe rotondes staan op het programma!

Buiten Deventer: Reconstructie provinciale weg N337 in Olst uitgesteld

gemeente geeft niet thuis.

Stikstof gooit roet in het eten in Olst. Aan de ene kant is dat slecht nieuws, van de andere kant geeft het ook weer tijd om nog eens goed naar het ontwerp te kijken. Wij hebben samen met VVN-Oost in mei al een brief geschreven met uitgebreide voorstellen om de hele weg binnen de bebouwde kom fietsvriendelijker te maken: bijvoorbeeld door een 30 km regime, en een flauwere hellingbaan om op de dijk te komen van maximaal 5%. De gemeente heeft nog steeds niet gereageerd en de provincie verschuilt zich achter het excuus dat het hier gaat om alleen groot-onderhoud. Daarom is het geen ‘reconstructie’ en dus hoeft er geen of weinig participatie (inspraak) plaats te vinden. De gedeputeerde van Overijssel hebben we inmiddels ook direct benaderd.

Reconstructie kruispunt Bos bij Raalte ( N35 ) weer opgepakt

In Raalte bij kruispunt Bos zou om budgettaire redenen ook alles stil komen te liggen, maar inmiddels kan er weer meer. Wij hebben onze leden in Raalte en bewoners van Raalte NoordWest gevraagd de ontwikkelingen goed te blijven volgen en desnoods opnieuw naar de gemeenteraad / B&W in Raalte te stappen.

Parkeren Mimik – Nieuwe Markt

Het blijft zorgelijk rondom het fietsparkeren in de Cultuurdriehoek (bieb, Mimik, Eicas). De herinrichting van de Nieuwe Markt zal in 2024 plaatsvinden. Wat zeker is: Auto’s en bomen komen terug en er is aangegeven dat er fietsparkeerplaatsen komen. Uit de eerste schets (en flink navragen) blijkt dat er aan de IJsselkant één reepje voor fietsparkeren is gereserveerd: 50 à 60 plekken. Daarentegen gaan de fietsvlonders die nu tijdelijk zijn aangelegd in het stuk naar de IJssel weer weg. Kortom: het blijft behelpen in de Cultuurdriehoek! De raad heeft nogmaals B&W gevraagd (via een motie) naar een totale structurele fietsparkeeroplossing voor de binnenstad. Wij zullen nogmaals van onze inspraak gebruik maken en pleiten voor robuuste oplossingen rond Nieuwe Markt en Mimik. Het is schrijnend om te merken dat in de binnenstad alleen bewaakt fietsparkeren mogelijk is in de …Centrumgarage !

Resultaat pilot Rielerweg: Een-richtingverkeer nu al definitief!

De inrichting van de Rielerweg als eenrichtingsstraat voor gemotoriseerd verkeer wordt definitief. De resultaten van de tellingen en de enquête zijn overduidelijk: door het eenrichtingsverkeer is de Rielerweg veiliger geworden. Deventer is weer een stukje aantrekkelijker voor fietsers. Om de veiligheid verder te verbeteren, is de kruising Rielerweg/Veenweg in November hoger gemaakt. Als laatste nog wordt LED-verlichting in de weg aangebracht. Bestuurders komende vanaf de Veenweg, worden daarmee extra gewaarschuwd als er (fiets)verkeer aankomt op de Rielerweg. We blijven wel alert want er komen nog steeds klachten dat er te hard gereden wordt! De inrichting van de fietsstraat moet wel een snelheidsremmend effect op auto’s hebben maar hoe, dat is nog even de vraag.

  1. Bewegwijzering: we hebben aangedrongen op een betere bewegwijzering naar het centrum en de stallingen. De gemeente en wij zijn daarvoor afhankelijk van de Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBD) omdat Nederland een uniform systeem hanteert.
  2. Herijking HoofdWegenStructuur (HWS) We nemen deel aan dit groepsproces en zetten vooral in op een mens (en dus fiets) vriendelijker wegenstructuur in en rondom de binnenstad maar ook in het buitengebied.
  3. MIND – MJOP  2024 – 2027 (straten – wegen – pleinen : investeringen en onderhoud) Het MJOP-MIND wordt iedere 2 jaar opnieuw vastgesteld. Het concept MJOP-MIND 2024-2027 is op 5 december 2023 door het college van B&W vastgesteld en vrijgegeven voor inspraak. Wij zijn druk bezig met een Inspraakreactie. Uiteraard komen onze speerpunten steeds terug: Welle autoluw – Spoorbrug – Fietsparkeren binnenstad – 30 km structuur en nog veel meer.
  4. Bandijk Worp – Terwolde Ook over de provinciegrens heen zijn we druk. We zijn in overleg met de gemeente Voorst (daar is geld beschikbaar) hoe we de dijk (waar erg hard gereden wordt en ook gefietst) fietsvriendelijker én dus veiliger kunnen inrichten.
  5. Bathmen-Oost (Schipbeekpad) en Fietsstructuur A-1 Wat 10 jaren geleden opgezet is krijgt nu dan gedeeltelijk zijn beslag: een fiets (voetgangers) pad langs de Schipbeek! Voor bereikbaarheid van bedrijven in Deventer-Zuid van belang, maar ook onderdeel van Masterplan Snelle Fietsroutes Overijssel. Ook vanuit Bathmen naar het oosten langs de Schipbeek komt een nieuw 3 meter breed fietspad. We hebben gepleit dat ook snel door te trekken vanuit Bathmen-West naar Colmschate langs de Schipbeek (functioneel en recreatief). Enige grote barrières vormen nog de Siemelinksweg/spoorlijn en de Zutphenseweg.
  6. Veiliger maken afslag N344 (Holterweg) – Spitdijk Veel in de publiciteit door recent ongeval, maar de provincie gaat het nu eindelijk oppakken na aandringen van gemeente, VVN, bewoners en van ons uiteraard.

Er blijven genoeg ON-veilige en oncomfortabele fietssituaties in Deventer dus oproep aan u: blijf melding maken via Meldpunt Openbare Ruimte / Overlast / Gevaarlijke Verkeerssituatie.

 

Zo blijven wij ons zo goed mogelijk inzetten, ook in 2024 , voor een fietsvriendelijker klimaat in Deventer en houden zoveel mogelijk vinger aan de pols bij veel projecten. Heb je nog dringende fietszaken die onderbelicht zijn: meld het ons én stimuleer fietsvrienden om lid te worden van de Fietsersbond.

Wij wensen jullie allemaal GEZELLIGE FEESTDAGEN en een VOORSPOEDIG FIETSRIJK 2024!

[email protected]
 

Categorieën